Binnen digitale marketing baseren we al onze inspanningen op data. We sturen onze campagnes op data, kiezen welke content we maken op basis van data en evalueren hoe goed onze marketinginspanningen zijn op basis van data. Kortom:

Alles. Draait. Rond. Data.

 

Maar wat als ik je zeg dat de data waar jij naar kijkt, een steeds grotere foutmarge heeft?

Lees verder en kom te weten wat er mis is met de data uit je dashboards en hoe server-to-server je terug op het rechte pad helpt.

 

De huidige situatie: we bouwen onze marketing op los zand

 

Het zit zo. 

Tot voor 2020 verliepen praktisch al onze metingen via cookies. Iemand bezoekt je website en jij leest heel wat informatie af; welke websites hij/zij heeft bezocht; welke advertenties hij/zij heeft gezien; wat deze persoon op je website doet; enzovoort.

Maar, toen de GDPR-wetgeving tot stand kwam én Apple besliste om alle cookies te blokkeren, werd je plots blind voor een groot aandeel van de realiteit. 

Ja, er is nog steeds een groot aandeel aan cookies die je wel kan tracken (wanneer mensen je cookiebanner accepteren). Maar het aandeel dat je niet meer kan meten, modelleert je rapportagetool er statistisch bij. 

 

En maar goed ook. Want hierdoor ligt de data in je rapportering nog ergens in de buurt van de waarheid. Maar 100% zeker ben je al lang niet meer…

 

Welke problemen los je op met server-to-server

 

Het allergrootste probleem dat je oplost, is dat je geen last meer hebt van beperkte metingen. Cookie-blockers, Apple-gebruikers en GDPR-beperkingen creëren niet langer een blinde vlek in jouw metingen & rapportage.

(lees verder onder de banner)

De metingen van conversies op kanalen is daardoor opnieuw opgebouwd met (+-) 100% ‘echte’ data. De resultaten die je ziet, liggen dus opnieuw dichter bij de realiteit. En doordat de meting van je conversies opnieuw waterdicht is, is je rapportage dat ook. 

Er is toch niets beter dan dit wanneer je maandelijks grote advertentiebudgetten uitgeeft. Je kan nu opnieuw exact voorspellen welke kanalen de meeste opbrengst genereren!

 

Onze oogkleppen gaan steeds meer op, zonder dat we het beseffen

Vandaag baseert het statistische deel van je rapportage zich nog op een groot blok – ongeveer 60% – ‘echte’ data die je vanuit cookies bemachtigt. Daardoor blijft de voorspelbare waarde relatief acceptabel. Maar, geloof ons, het wordt er echt niet beter op

En wanneer je rapportering steeds meer op basis van gemodelleerde resultaten is, gaan je beslissingen steeds minder opbrengen. Jij blijft achter met de handen in het haar, want je kan er de vinger niet op leggen hoe dat komt.

 

Belangrijk om te weten, is dat terwijl deze situatie plaatsvindt, je alle data zwart-wit blijft aflezen in je rapportering. Je kan geen onderscheid maken tussen welk aandeel van cookies komt, en wat van statistische modellering. Nergens is er een notie van accuraatheid te bespeuren. Marketeers hebben geen idee van hoe ‘juist’ hun data precies is. 

En de realiteit is: steeds minder. 

Je bouwt je marketing steeds meer op los zand.

 

 

Van zwart-wit naar kleurentelevisie met server-to-server

 

Momenteel verzamel jij – via cookies – zelf data. Maar via server-to-server ben je minder afhankelijk van online data die steeds moeilijker te verzamelen is. 

Maar waar vind je dan wel accurate data? Wel, de Meta’s & Googles van deze wereld houden de online data van de mensen wél grondig bij. Alleen kunnen zij deze niet delen met externe partijen. 

En dit probleem ontwijkt server-to-server op een erg gewiekste manier. Met deze methode zeggen wie niet langer tegen Google/Meta: “In de data die we met cookies ophalen zien we dat deze mensen zijn geconverteerd door jullie kanaal”. 

 

In plaats daarvan draaien we de rollen om. Met server-to-server beslis jij welke data je naar de Big Tech bedrijven doorschiet. Zij gaan dan in hun (vele grotere) datasets kijken wat daaruit te leren valt.

Wanneer jij de gegevens van geconverteerde mensen terugschiet naar de Big Tech bedrijven, rapporteren zij terug naar jou. “Deze persoon heeft die ad gezien en op die ad geklikt”. 

 

Hierdoor krijg je plots een héél heldere rapportage. Je bent opnieuw in controle van je marketing. Daardoor kan je betere beslissingen maken en zullen je inspanningen beter renderen.

 

 

Breng de impact van online campagnes op offline verkoop in beeld

 

Het staat als een paal boven water dat bedrijven die hun conversies correct meten en een accurate rapportage hebben, ook verstandigere beslissingen nemen. 

Maar, wie echt snapt hoe server-to-server werkt, beseft dat je er veel meer mee kan. Want, als je online verkoopgegevens kan terugschieten naar Google of Meta, kan je dat ook met offline verkoopgegevens. Plots opent er zich een nieuwe wereld.

Jij kan als bedrijf vele malen accurater aantonen wat de impact van je online advertenties zijn op verkoop in de fysieke winkel! Big Tech bedrijven kunnen jouw offline klantendata namelijk linken aan de digitale identiteit van die persoon. Zo verkrijg je compleet nieuwe inzichten. Inzichten die jouw concurrent hoogstwaarschijnlijk niet heeft.

 

Neem nu dit praktisch voorbeeld.

Bij BossData hadden we een partner waarbij het acquireren van een nieuwe klant 200 euro kostte. Dat was een berekening zonder server-to-server (geen Apple-users, geen offline data, …).

Via server-to-server linkten we deze omnichannel data wél aan hun online marketing kanalen. Toen zagen we dat de werkelijke CPA/ ROAS vele malen gunstiger was.. Meta toonde aan dat heel wat offline klanten de online campagnes wél hadden gezien.

Plots bleek dat de effectieve acquisitiekosten slechts 50 euro bedroeg.
Wel goed om weten als je diezelfde campagnes bijna had uitgezet wegens ‘te duur’. 😉

 

De technische complexiteit van server-to-server

 

Conceptueel mee zijn met hoe server-to-server in elkaar zit, is al een uitdaging op zich. Het opzetten van server-to-server doet daar nog een schepje bovenop. 

Bij BossData kloppen we onszelf op de borst als het gaat over server-to-server. We zijn al langer bezig rond dit thema, en hebben laatst al onze klanten ‘verplicht’ om hierop in te zetten. Daarvoor richten we zelfs een intern tech team op (s/o Max, Quynten, Sander). In onze ogen is server-to-server dus een absolute must

 

Benieuwd naar hoe veel data jij momenteel mist? In hoeverre jij momenteel in het donker tast? Neem gerust contact op via ons contact formulier.

Oh ja, we maakten ook een kleine case-study over de resultaten van onze server-to-server aanpak bij betFIRST.
Naar de case